środa, 20 stycznia 2016

Jak przygotować się do zajęć? Konspekty i scenariusze – nieoceniona pomoc pedagoga

Od dłuższego czasu (o losie!) zabieram się za własny mini-projekt inspirowany webinarium zrealizowanego w ramach programu Bibliocamp 2015 o znamiennym tytule: „Teksty w tech-stylu – jak działać z książką z wykorzystaniem nowych technologii” (prowadzący: Anna Krawczyk).

Dzisiejszy tekst ma na celu wprowadzenie do projektu mojego autorstwa prowadzącego do zapoznania się z omówionymi przez p. Anię Krawczyk platformami internetowymi wspomagającymi pracę z dziećmi i młodzieżą. P. Anna omawia tutaj takie platformy jak:

· storybird.com

· pl.padlet.com

· infogr.am

· stupeflix.com

· magisto.com

Spróbuję tę wiedzę w pewien sposób usystematyzować, dodając swoje własne przemyślenia i rady, tym samym tworząc coś na kształt scenariuszy, konspektów, wprowadzenia do świata multimedialnego dzieci, młodzież, bibliotekarzy oraz pedagogów. Plany ambitne, lecz niełatwe do zrealizowania, dlatego uwagi konstruktywne są mile widziane.


(zdjęcie stąd)



Aby przeprowadzić mądre, pouczające zajęcia, należy dobrze się do nich przygotować. Konspekt pozwala nam na szybkie, planowe rzucenie oka na temat rozmowy, zajęć, lekcji. Ważne stają się tutaj informacje dotyczące m.in. daty przeprowadzonych zajęć, czasu trwania, określenia, do jakiej grupy wiekowej skierowane są zajęcia, sprecyzowania miejsca, przekazania informacji nt. imienia i nazwiska prowadzącego oraz ewentualnych współprowadzących, a także temat omawianego przedmiotu, środki dydaktyczne pomocne w przeprowadzeniu zajęć, cele (ogólne, szczegółowe, operacyjne), metody (obserwacja, słowna, praktyczna działalność, gry dydaktyczne) oraz formy realizacji (zbiorowa, grupowa, indywidualna, zindywidualizowana). Do wspomnianego planu warto dołączyć scenariusz, który traktujemy, jako uzupełnienie ogólnikowego konspektu. Scenariusz pozwala wychwycić pewne zachowania ucznia, zaobserwować moment przyswojenia przekazywanej wiedzy, wykorzystać wszelkie możliwości najefektywniejszego nauczania wg własnej intuicji i erudycji. Zawiera on szkic fabuły, charakterystykę miejsca oraz postaci biorących udział w zajęciach, może także zawierać skróty przeprowadzonych dialogów.

Przydatne linki dotyczące tematu to:

· Edukacja medialna – scenariusze zajęć, omówienia, słownik pojęć, zadania itp.

· Narzędzie do oceny scenariusza lekcji

· Scenariusze lekcji tworzone przez ludzi nauki dla klas I-III oraz IV-VI

· portal edukacyjny edux.pl to niekończące się źródło scenariuszy i konspektów zajęć, przedstawień, imprez, a także inne pomocne w pracy nauczyciela materiały

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz