piątek, 25 września 2015

15 powodów, dla których wybrałam zawód Bibliotekarz

Bibliotekarka to dla wielu synonim wycofania się w świat ciszy i liter. To też niezbyt seksowna kobieta w okularach tak grubych jak denka od butelek, w ręcznie tkanym wełnianym sweterku, długiej antykobiecej spódnicy, wiejskich chodakach, ze szparą w zębach, siwym warkoczem i marsową miną mówiącą: "Cisza!". To również miłośniczka kotów, papierosów i kawy. Szara myszka, która w pewnych dramatycznych dla niej momentach, potrafi zmienić się w mgnieniu oka w przerażające lwisko bez jednego zęba.

Stereotypy! Nie wierzę w nie. Całe szczęście, że zauważam pozytywy tego zawodu, nie ograniczam swojego myślenia, pozwalam mu płynąć. Dlaczego? Bo widzę w tym szansę na bardziej wartościowe, lepsze jutro.


Moja wizja Bibliotekarza (przez duże Be) przekracza granice, daje nadzieję na to, że inni zauważą jak ważną rolę odgrywają miłośnicy dobrej literatury i kształcenia ustawicznego.

Co jeszcze daje mi ten piękny i niedoceniany zawód? Dlaczego zostałam bibliotekarzem? Oto 15 powodów:

  1. bo kocham czytać, dotykać szorstkich kart książek i "czuć literaturę palcami"
  2. bo bibliotekarz to zlepek wielu zawodów (np. księgowa, administrator, nauczyciel, ekonomista, człowiek od PR-u, medioznawca, animator kultury i wiele wiele innych)
  3. bo mam cel poprzedzony wieloma krokami (aby stać się Bibliotekarzem muszę ciągle się uczyć: szkolenia, kursy, staże)
  4. bo to praca z ludźmi i dla ludzi
  5. bo wierzę, że robię coś ważnego dla siebie i społeczeństwa, bo mam chęci, aby coś zmieniać wokół siebie
  6. bo uwielbiam uczyć się nowych rzeczy (np. zarządzania swoim czasem, otwartości na nowe doświadczenia, pomysłowości, odwagi, kreatywności, cierpliwości)
  7. bo nasycam i podsycam swoją ciekawość
  8. bo przekazuję innym swoją wiedzę
  9. bo łamię stereotypy
  10. bo mam szeroki zakres zainteresowań, a biblioteka jest miejscem, gdzie mogę znaleźć w ciszy i skupieniu potrzebne materiały
  11. bo jest to dla mnie pasja i rozrywka
  12. bo chcę więcej, coraz więcej wartościowych i konkretnych informacji
  13. bo aktywizuję pokolenia (od najmłodszych, po nieco starszych i seniorów), bo zachęcam do zabawy (konkursy, testy wiedzy, imprezy okolicznościowe)
  14. bo kreuję przyszłość, przekazuje wartości, 
  15. bo uczę szacunku wobec książki, wiedzy, doświadczenia

Czy przekonałam Cię do tego zawodu? Pamiętaj! Nie musisz być bibliotekarzem, żeby docenić ten zawód. Wspieraj Bibliotekarzy dobrą radą i uśmiechem. Bibliotekarzowi to wystarczy.
Bibliotekarzu, czy dodałbyś coś jeszcze do tej listy? Użytkowniku biblioteki, czy masz miłe skojarzenia z ludźmi wykonującymi ten zawód? A może masz inne wyobrażenie Bibliotekarza?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz